2013. március 8., péntek

Testápolás egészség-tudatosan, de mivel? Habkrém házilag

   Ha már kifogytunk az előző adagból, és ha már a márciusi ünnepdömping miatt ajándékba ilyet is adok, gondoltam, akár meg is mutathatom, hogyan készítem a család kedvencévé vált, egészséges, kakaóvajas-levendulás testápoló habkrémet.
   Általános alapreceptből és egy másik krém elkészítési leírásának ötvözéséből dolgozom, de most sem ezekkel teljesen egyezőt kevertem.

   Az alaprecept szerinti hozzávalók az alábbiak, ha 2 db 100 ml-es tégelynyi krémet szeretnénk (kb. 2x70-80 g kész krém lesz a végeredmény), és ha 1 rész=20 gramm (1 tégelynyi krémhez 1 rész=10 gramm):

  • 60 g sheavaj (3 rész),
  • 20 g kakaóvaj (1 rész),
  • 60 g olaj*,
  • pár csepp illóolaj.
   * Nekem 50 ml-es üvegben kapható mandulaolajam volt itthon (lásd az 1. képen), ami a kiméréskor 43 grammnak minősült csak, de nem bontottam meg emiatt egy másik üveget.

   Íme a házi krémkészítés lépései képekben!

   1.) vajak kimérése: 3 rész puha vaj (60 g sheavaj) + 1 rész kemény vaj (20 g kakaóvaj) (mellette a másik két alkotórész:  mandulaolaj és levendula illóolaj, ezek később kellenek):
Krémkeverés otthon, természetes testápoló készítése házilag I.

   2.) A vajak gőz fölötti(!) felolvasztása, közben kevergetni lehet tiszta kanállal:
Krémkeverés otthon, természetes testápoló készítése házilag II.

   3.) Az olaj elegyítése a már csak langyos olvasztott vajakkal - és esetleg az illóolajjal (ha nem itt, akkor az 5. lépésnél is beletehető), egy olyan edényben, ami  jó lesz a robotgéppel keveréshez (kellően mély, lehetőleg nem fém):
Krémkeverés otthon, természetes testápoló készítése házilag III.

   4.) Az olaj-vaj keverék hűtése a dermedés megkezdődéséig, javaslom a vízfürdőbe állítást és a hűtőszekrényt:
Krémkeverés otthon, természetes testápoló készítése házilag IV.

   5.) A habkrém létrehozása konyhai robotgéppel: pár perc összesen, függően az elegy  hőmérsékletétől és mennyiségétől, a gép használt fokozatától (ha a 3. lépésben kimaradt, itt beletehető az illóolaj):
Krémkeverés otthon, természetes testápoló készítése házilag V.

   6.) A habkrém tégely(ek)be adagolása, célszerűen tiszta spatulával vagy kiskanállal, ez egy 100 ml-es tégely:
Krémkeverés otthon, természetes testápoló készítése házilag VI.

   7.) Esetleges címkézés és díszítés, büszkén gyönyörködés :) a befejező lépés:
Krémkeverés otthon, természetes testápoló készítése házilag VII.

   A hozzávalók mind finomítatlan növényi anyagok, ami azért nagyon fontos, mert a bőrön keresztül legalább annyi minden felszívódik (ha igazak a cikkek, akkor kétszer annyi), mint az emésztőrendszerből. Szóval teljes öngól csak azért elhasználni egy vacak kozmetikumot, mert "a kezemre ez is jó lesz", meg "á, a lábamnak mindegy". Olcsóbb is, jobb is a tiszta. A kevesebb megint több.

   A krém tárolásához és minőség-megőrzési idejének meghatározásához azt az alapelvet kell használni, ami szerint minden lánc csak olyan erős, mint benne a leggyengébb láncszem. Azaz a legkényesebb és a legkorábban lejáró szavatosságú hozzávaló(k) vonatkozó tulajdonságai adják meg az újonnan elkészített krémét is.
  Példa I.: ha az egyik összetevőt hűvös helyen kell tárolni, napfénytől védve, a másikat elég csak száraz, szoba-hőmérsékletű helyen, akkor a krémre az áll, hogy hűvös, fénytől védett, száraz helyen legyen.
  Példa II.: nálam a kakaóvaj szavatossága 2013. október, a mandulaolajé 2014. december, a sheavajé a felbontástól számított 1 év, ami itt 2013. december; tehát az általam kevert habkrém 2013 októberéig áll el, mint benne a kakaóvaj - elvileg (gyakorlatilag meg addig, amíg állagát, színét, illatát megtartja, és nem avasodik, ez lehet korábbi és későbbi is, mint az elvi szavatossági idő, függően a tárolástól és a bánásmódtól).
  Tipp I.: ha olyan alapanyagot tárolunk, mint az én sheavajam, amire nincs dátumszerűen ráírva a min.-megőrz. idő, akkor a tégelyre mindenképp érdemes ráírni a felbontás dátumát.
  Tipp II.: az elkészült krémre is célszerű felírni a szav. időt, akár az aljára alkoholos filccel (hajlamos lekopni), akár egy öntapadós cetlit tenni rá. (A karácsonyi ajándékba adott krémekhez én kis kártyát mellékeltem a krém adataival: tömeg, összetevők, szav. idő, tárolás.)

  Nálunk babakrémként kezdte, arckrémként folytatta, ekcéma elleni harcban teljesedett ki, majd az anyósomat is meggyőzte az első használatkor, végül a krémutáló Férj is elkezdte használni borotválkozás után. :)

   Természetes házi kozmetikumot az egész családnak!

   Meggyőzött téged is? Használnád? Szívesen elkészítenéd?

5 megjegyzés:

  1. Kedves Blogíró (a nevedet sajnos nem találom a Blogon és bocs az azonnali tegezésért is)
    Pár napja kinéztem magamnak ezt a receptedet. Ebay felcsap, kakaóvaj és shea haver megrendel. Finomítatlan persze. Ma megjöttek.
    Megcsináltam a krémet, ami meglepően szilárd lett, mégis, amint a kezemre teszem olajossá és kenhetővé válik, ami egyrészt tetszik, másrészt kicsit aggódok, hogy nem fog e szétfolyni a meleg fürdőszobában vagy a táskámban. Ja és az illóolaj nem érződik egyáltalán, talán a levendula egy kicsit. Raktam bele 2 csepp teafát, 4 levendulát és 25 citromot. A citromot szerettem volna érezni, de semmi. Dm-es 100% natúr illók, lehet be kéne ruházni egy méregdrága olajra, ha érezni akarom.
    Én olívaolajat használtam egyébként. Lehet a mandulaolaj gyorsabban felszívódna a bőrön?
    Köszönöm a receptet egyébként. Zseniális!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még az jutott eszembe, hogy lehet szellem is a gépben. :) Arra gondolok, hogy valami titkos ok miatt még az azonos márkájú illóolajok sem viselkednek ugyanúgy egyforma helyzetben. Vegyük pl. a mosást: a már említett M. N. illóolajait használom öblítéshez, és csuda módon csak a fahéj az, ami a száraz, vasalt ruhákban is tovább él, a többi száradáskor eltűnik (itt írtam róla: http://helybolszaltot.blogspot.hu/2013/02/mosni-de-mivel.html).
      Szóval lehet, hogy ha a testápolóba kevert citromolajat másba teszed, sikerrel jársz. Pl. folyékony szappanba, mosogatószerbe, testradírba (én ma készítettem egy adag narancsos-kávésat, ilyet: http://helybolszaltot.blogspot.hu/2013/03/testradir-tusoloradir-hazilag-kaves-cukros.html), takarítószerbe, felmosáshoz ecetes vízbe.
      Még valami. A krémedben mennyire érződik az olívaolaj illata? Ha érzed, akkor az is lehet, hogy az nyomja el a citromot, ezért egy semleges olajjal készítve talán jobb lehet az eredmény. Kipróbálhatod, hogy csak illatmentes olajat keversz citromolajjal, az is testápolásra, és hátha citromos marad.

      Törlés
    2. Kedves Kristóf Dávid!
      Te vagy az első hozzászóló a blogon, ezért külön öröm válaszolnom! :) Elnézést, hogy csak most, de régóta nem néztem a blog felé, mert kicsit más irányt vett az életem.
      Szóval az érdemi válasz most jön.
      1.) Szétfolyni szerintem nem fog a krém, mert a kakaóvaj összetartja annyira (az olvad a legnehezebben). Nem tudom, miben tárolod, az általam használt tégelyekben van egy fehér műanyag lapocska a tető alatt, ami jól illeszkedik a dobozra, így nem engedi kifolyni a cuccot.
      2.) A meleg fürdőszobában esetleg rövidülhet a szav. idő, ezt vedd számításba. Illetve figyelj, hogy ne csapódjon le pára a dobozban.
      3.) Ha nem elírás, és tényleg 25 csepp citromolajat tettél bele (a teljes, 2 doboznyi mennyiséget készítetted el?), az rengeteg, annak nagyon intenzív illatot kéne adnia! Nem tudom, a drogériában milyen márkájú olajat vettél, nagyon különböző minőségűeket lehet kapni. Feltételezem, hogy az általad használt olaj nem 100%-os tisztaságú, hanem csak mondjuk ún. aromaolaj vagy illatolaj, ezek gyengébbek; vagy egyszerűen gyengébb minőségű alapanyagból készült. Levendulából megfizethető a lehető legtisztább, vagyis terápiás tisztaságú is, ami belső használatra is jó, én a tihanyit szoktam rendelni. Minden másból kompromisszumos megoldásként a MediNa...alt, ami belsőleg elvileg nem jó, mert nem garantálható, hogy vegyszermentes növényekből készülnek, de talán még így is ez a legmegbízhatóbb - a legtisztábbak nagyon sokba kerülnek (akár több ezer Ft/5 ml). Erről pl. itt olvashatsz többet: http://bionom.hu/aromaterapia (nézd meg, mit írnak a zöld menüsorban szereplő "Illóolajok egyéb célra" és "Illóolajok terápiás célra" pontban).
      4.) Az olívaolaj valóban elég "gazdag", tömény, ami jó a bőrnek, de ha szerencsés vagy, és nem nagyon száraz a bőröd, lehet, hogy nem bírja beszívni teljesen. Azt tapasztaltam, hogy a mandulaolaj valóban könnyebben felszívódik. Az olívát egyébként én az erős illata miatt nem használom krémbe, ott zavarna, de akinek ez nem gond, nyugodtan kenje, mert hatásos! Bázisolajokból is nagy a választék egyébként, ismét a ajánlok nézelődésre valót: http://bionom.hu/aromaterapia/baziskremek-bazisolajok. Amit én a fönti receptben használtam, az nem innen van, de legközelebb szerintem beruházok egy neem- és egy makadámolajra (igaz, kb. dupla annyiba is kerül...).
      Remélem, mindenre választ adtam, de írj még nyugodtan.
      Örülök, hogy tetszik a recept, és pláne, hogy ezt meg is írtad! Köszönöm! :)

      Törlés
  2. Szia.

    Nagyon tettszik ez a recept és szeretném a napokban megcsinálni. Nekem kókuszolajom van. Azt tehetem bele mandula olaj helyett? Mennyire lesz ez kemény, ha az akkor mivel lehet higítani? Köszi
    Andi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, Andi!

      Örülök, hogy megtetszett a recept.

      Elnézést, hogy csak most válaszolok, remélem, még nem késő. :)
      Kókuszolajjal is biztosan jó lenne, bár keményebb, mint az eredeti recept szerint, mert a kókuszolaj szobahőmérsékleten (elvileg 24,5 fokig) szilárd, azaz kókuszvaj, csak afölött válik folyékonnyá. Tehát a hűtőbe tevős lépésnél nagyon keménnyé válna a krémben, nem lehetne géppel fölverni.

      A tényleg habosabb jellegű végeredményért én olyan olajat választanék, ami szobahőn és az alatt (hűtőben) is folyékony marad, mert ez tartja lazán, habosra verhetően a krémet. Pl. finomítatlan napraforgó-, jojoba-, argán-, borágó-, neem-, makadámdió-olaj, illetve az erősebb illatúak, de könnyebben beszerezhetőek közül pl. a szintén finomítatlan olíva- vagy búzacsíraolaj.
      Remélem, tudtam segíteni! További jó kísérletezést, és köszönöm a hozzászólást! :)

      Törlés