2013. április 10., szerda

Káposztás tészta - varázslat tegnapra

   Mi jut eszedbe, ha meghallod, olvasod azt a szót, hogy káposztás tészta? Hát, nekem vagy huszonöt évig az undor és egy jellegzetes büdösség villant be. Az iskolai menzákon nem készítették valami gusztára ezt az ételt, sőt. Pedig a tésztát szeretem, főleg, ha házi vagy durum, a káposztát is szeretem. Aztán már felnőtt, háztartást vezető nőként elkezdett zavarni, hogy az alapvetően finom hozzávalókból miért nem lehet egy jót főzni. És tényleg, miért is?
   Nekiláttam a neten recepteket olvasgatni, majd pár hete elszántam magam, és megfőztem életem első káposztás tésztáját. Jó volt, ehető, el is fogyott, de éreztem, hogy van még mit javítani rajta, van benne még lehetőség: lehetne karakteresebb az íze (talán mégsem hülyeség a karamellizált cukor?), és pirultabb a káposzta. A második már nagyon finom lett (házi szabógallér tésztával, pirított cukorral) még szerintem is, pedig mondom, úgy nőttem fel, hogy utáltam. Tegnap pedig megfőztem a harmadik, immár bátrabban kísérletezős verziót, csavart durum tésztából és erősebben megpirított káposztával.

Káposztás tészta kicsit rendhagyóan - tudom, ez a szín nem túl fotogén :)

   Így készült (reményeim szerint kezdő háziasszonyoknak is kedvet csináló részletességű a leírás). -->

   Hozzávalók:
  • fejes káposzta: kb. kétszer annyi, mint amennyi tészta, nálam most egy kb. 80 dkg-os (ez nagyon soknak tűnhet, de egészen kicsire összeesik később),
  • olaj/zsír,
  • cukor: elhagyható, de szerintem finomabb vele a tészta,
  • száraz tészta: fodros nagy kocka vagy szabógallér vagy orsótészta, kb. fele annyi, mint káposzta (én most kb. 40-50 dkg-ot főztem, de nem mértem ki),
  • őrölt bors: legjobb frissen őrölni, de elhagyható, illetve utólag is belekeverhető a tányéron.

   Elkészítése:
  • a fejes káposztát négybe vágni, vagy bármekkora, könnyen kezelhető darabokra, ezeket lereszelni, majd kb. 1-1,5 evőkanálnyi sóval összekeverve állni hagyni 30-60 percig, hogy levet engedjen,
  • az idő leteltével a káposztából kinyomkodni a levét, a káposztát félretenni,
  • feltenni főni a vizet a tésztának,
  • olajat/zsírt forrósítani serpenyőben vagy egy nagyobb edényben (serpenyőben, ha majd a tésztafőző fazékban lesz összekeverve a káposztás tészta; nagyobb edényben, ha ebben lesz összeállítva a kész tészta), beleszórni 1-2 evőkanálnyi cukrot, és folyton kevergetve barnulásig karamellizálni, vigyázva, hogy ne égjen meg,
  • aztán akár félre is lehet húzni az edényt a tűzről, ha úgy biztosabb, és mehet bele a pirított cukorba a reszelt káposzta, amit aztán megint keverni kell folyton; először összeesik majd, aztán elkezd barnulni, végül pirulni; ez a káposzta mennyiségétől is függően legalább 20 perces művelet lesz; itt arra érdemes figyelni, hogy ha az elején kevés zsiradék került alá, akkor keverés közben apránként kell még adagolni hozzá egy kicsit, akár többször is, amennyit éppen felvesz, szép fényes legyen a káposzta tőle mindenhol, de ne álljon alatta, mert a végén nem lesz ízletes, ha tocsog a zsírban;
  • a káposzta keverése közben felfő a víz a tésztának, ekkor szórni bele egy kevéske sót, és beletenni a tésztát, ami elvileg hamarabb fő meg, mint ahogy a káposzta megpirul, de nyugi, leszűrni ráér a káposzta elkészülte után is, annyit kibír a vízben, nem kell kétfelé ugrálni egyszerre, pláne forró edénnyel,
  • végül a választott edényben összekeverni a pirított káposztát és a főtt tésztát,
  • ízlés szerint megszórni őrölt borssal vagy cukorral (utóbbit elképzelni sem tudom...), de ha még kérdéses, melyik verzió tetszik jobban, akkor csak a tányérra kiszedett adagot ízesíteni.
   Kellemes főzőcskézést! :)

   Ha tetszett a bejegyzés, kérlek, véleményezd itt alul (csak egy kattintás, és anonim), kommentáld, és oszd meg másokkal is a tartalmat! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése